Gezond werken, hoe en waar begin je?

Zit je rechtop? Kunnen je voeten bij de vloer en zijn je schouders ontspannen? Is je bureaustoel goed ingesteld en is de muis die je gebruikt afgestemd op je hand? Ongemerkt kan er ergonomisch gezien van alles mis gaan op de beeldschermwerkplek. Goed advies en goed materiaal zijn van essentieel belang voor je gezondheid. Maar, waar begin je? Het is eenvoudiger dan je denkt; met een paar goede tips kun je al veel bereiken. Hieronder een paar belangrijke:

1. Houd je werkplek schoon en overzichtelijk

Het beste werk je met alleen het nodige om je heen. Verwijder die bergen papier, boeken, broodtrommels, koffiekopjes, telefoons, tablets en waterflessen.

Kijk eens kritisch naar je bureau en verwijder alle overbodige zaken. Met een minder vol bureau word je niet afgeleid en kun je beter focussen op waar je mee bezig bent.

2. Waar is de zon?

Heerlijk, die zonnige dagen. Maar wel jammer dat je dan bijna niets meer ziet in je beeldscherm. Met je rug naar een raam of juist met je gezicht ernaartoe is beide niet handig. De beste oplossing is om de werkplek haaks op een raam te zetten. Uiteraard is ook zonwering een goede oplossing. Zorg daarbij voor een semi transparante versie. Zo houd je de zon buiten, maar zit je niet tegen een donker vlak aan te kijken. Vinden je ogen veel fijner.

3. Staat je beeldscherm goed?

Heb je ook het gevoel dat je na een dag typen een stijve rug en pijnlijke nek hebt? Dan staat je beeldscherm waarschijnlijk niet op de juiste hoogte. Zet hem lager, zodat je eroverheen kunt kijken en trek de onderkant iets naar je toe. Zo kijk je erin en niet ertegen op. Strek je arm uit, tel ongeveer 10 cm op bij het punt waar je vingertoppen eindigen. Daar staat je beeldscherm op de juiste afstand tot je ogen.

4. Verdiep je eens in je bureaustoel

Je bureaustoel is het belangrijkste gereedschap van je werkplek. Vaak kan hij meer dan je denkt. Duik er eens onder en bekijk alle instelknoppen. De hoogteverstelling weten de meesten vaak wel te vinden, maar wist je dat je ook zitdiepte en de rugleuning kunt verstellen? Een goede stoel heeft daarbij een dynamische stand en ondersteund het bekken (onderrug), dus niet de lendenen (weet iemand trouwens waar deze zitten?!)
Laat de armlegger-dekjes net boven het bureaublad uitkomen, zodat je met je ellebogen op de armsteunen kunt leunen, dus niet op het bureau. Door de verbeterde houding zal je minder snel moe worden en komen die opgetrokken schouders weer netjes op z’n plek.

5. Een loopje

Misschien wandel je al tijdens de lunchpauze, maar zo af en toe een klein rondje over de afdeling is helemaal niet zo gek. Door regelmatige afwisseling van zitten en staan, komen bloedstromen weer op gang en krijg je letterlijk weer energie. Na korte momenten van beweging kun je bewezen weer beter gefocussed presteren. En soms is het ook handig om even kort te overleggen aan het bureau van je collega, in plaats van continu over en weer te mailen. Een goede toevoeging van een loopje is afwisselend zittend en staand werken. Let echter op, niet langer staan dan 10 minuten! Wiebel daarbij altijd een beetje heen en weer van de ene op de andere voet.

6. De strijd tussen muis en toetsenbord

De muis en het toetsenbord zijn zo ongeveer de meest besproken items in de wereld van werkplek-ergonomie. Feit is, we hebben ze beide nodig. Het is echter een fabel dat het niet uitmaakt welke je gebruikt…
Mijn advies, ga op je gevoel af. Probeer drie verschillende soorten en kies de uitvoering die het beste bij jou past.
Werk je met een versmald toetsenbord en los numeriek, dan kun je de muis dichterbij je lijf gebruiken. Daarmee maakt je arm een minder grote beweging om de muis te bedienen. Een kleiner toetsenbord maakt muisgebruik daarom “lichter” (aanrader!)
Gebruik tot slot zoveel mogelijk sneltoetsen op je toetsenbord (alt-toetsen of CTRL-C en CTRL-V) in plaats van de muis. En laat je muis los als je deze niet gebruikt.

7. En er was licht

Verlichting is essentieel op een gezonde beeldschermwerkplek. Werken onder hard licht (vanuit het plafond) kan oorzaak zijn van vermoeidheid en hoofdpijn. Zorg voor indirect maar wel helder licht. Universitair onderzoek heeft aangetoond dat matig licht in de middag doezelende werknemers oplevert. Door gebruik van indirecte verlichting en/of licht dat via het plafond terugkaatst op je bureau ontstaat een rustige prettige werksfeer. Het zorgt voor een lager ziekteverzuim, een beter humeur en blije mensen!

8. Geluid en akoestiek

Werk je met meerdere collega’s in een ruimte, dan merk je vast dat het vaak lawaaierig is om je heen. Precies op het moment van een belangrijk telefoongesprek is het niet te verstaan. Hoe los je dat op?
Er zijn speciale wanden, absorberende blokken, plafondplaten en muurbekleding die geluid dempen. Zelfs prachtig ontworpen lampen van vilt bieden veel comfort en geluiddemping. Door verschillende oplossingen te combineren creëer je een werkomgeving waar je elkaar wél kunt verstaan, maar ook rustig kunt telefoneren.

Wil je meer weten of wil je dat wij hierbij helpen? Bel of app direct met een ergonomisch adviseur op 06-44668776 of mail naar info@smartergo.nl.