Werk thuis, maar niet vanaf de bank graag!

Heel Nederland werkt van de één op de andere dag thuis vanwege de Covid-19 virusdreiging. Dit levert een compleet nieuwe situatie op, het fulltime thuis zijn. Je bed of bank lijkt dan een lekkere plek om met je laptop of mobiel aan het werk te gaan, maar doe dat niet. Banken en bedden zijn relax plekken, bedoeld om te slapen en ontspannen.

Maak NIET de fout om in deze happy spaces de stoorzender werk te introduceren! De kans dat je daarna nooit meer lekker in slaap valt is groot. Je gedachten zullen deze plek voortaan automatisch associëren met werk-werk-werk.

Daarom wat adviezen om gezond thuis te werken:

  1. Gebruik een stapel boeken of pak kopieerpapier om de bovenkant van je laptopscherm op ooghoogte te zetten en plaats daarvoor een externe muis en los toetsenbord.
  2. Gebruik een strijkplank als sta-werkplek. Deze kun je makkelijk op de juiste hoogte instellen. Rechtop staan en met ontspannen schouders je onderarmen op de plank laten rusten. Laptop op een stapel boeken et voila, je staat te werken (niet langer dan 20-30 minuten aaneengesloten doen)
  3. Ga op je stoel zitten, met je hielen plat op de grond en je rug helemaal tegen de leuning. Maak je zithoogte op maat met een stevig kussen. Zorg dat je met ontspannen schouders je onderarmen op de armleuning of tafel kunt steunen tijdens het typen.
  4. Neem regelmatig een korte pauze. Plan je werk in blokjes van een half uur en sta dan op voor een korte onderbreking richting keuken, toilet of wasmachine.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *