Staan of zitten, that’s the question

Zittend werken brengt risico’s met zich mee, daar is iedereen het nu wel over eens. Staan is nieuw, maar lang staan is ook zeker niet de oplossing. Wat dan wel? Ontdek in deze blog het enige juiste antwoord.

Nog even ter opfrissing:

  • Lange tijd achter elkaar zitten is slecht voor je lijf. 
  • Lange tijd aan één stuk door zitten, compenseer je niet door een paar keer per week ’s avonds te sporten.
  • Veel zitten verhoogt de kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en vroegtijdig overlijden.
  • Langdurig stilzitten belemmert de doorbloeding en stagneert de stofwisseling.
  • Veel zitten vergroot de kans op overgewicht, depressie, diverse ziektes en rugklachten.
  • Wij Nederlanders zijn kampioen zitten: volgens cijfers van het RIVM en het CBS zitten Nederlandse werknemers (met zittend beeldschermwerk) ruim 11 uur per werkdag.

Staand werken

Zit-sta bureaus bestaan al een hele tijd, maar het waren vooral de übercoole bedrijven als Google en Facebook die het concept staand werken direct omarmden. Inmiddels is die trend overgewaaid naar Europa en is er een ware staand-werken-revolutie op gang gekomen. Zit-sta bureaus vliegen bij wijze van spreken als warme broodjes over de toonbank. Op zich prima, want door afwisselend zittend en staand te werken, creëer je in ieder geval een actieve werkhouding.

De grote MAAR

Maar… ons lichaam is gemaakt om te bewegen, de hele dag door. Dus niet om lang te zitten, maar óók niet om lang te staan.

Staand werken brengt net zo goed gezondheidsrisico’s met zich mee als je het te lang doet (of nog erger: de hele dag), zo blijkt uit onderzoek van Cornell University Ergonomics.

Dus staand werken is niet het ultieme alternatief voor zittend werken.
Sterker nog, het voegt er in het ergste geval alleen problemen aan toe.

Wat dacht je bijvoorbeeld van pijn in je onderrug als je langer dan twee uur staat? Volgens het eerder genoemde onderzoek moet je verder rekening houden met de volgende gevaren:

  • Staand werken is vermoeiender voor je lijf; het kost 20% meer energie dan zitten.
  • De druk op het bloedvatenstelsel wordt vergroot als je staat. Dit is niet ongevaarlijk (understatement) voor mensen met hartklachten. Bovendien loop je meer kans op spataderen.
  • Als je staat, is je fijne motoriek minder verfijnd dan wanneer je zit.
  • En staand werken betekent een grotere belasting van de bloedsomloop in je benen en voeten.

Aan de andere kant: staand werken heeft wel voordelen voor je productiviteit. Maar dat mag natuurlijk weer niet ten koste gaan van je (onder)rug.

Doseren dus. Afwisselen!

Stem je houding (zitten of staan) af op je activiteit:

  • Wil je creatief brainstormen, ga je iets lezen of overleggen met collega’s, ga even staan.
  • Wil je weer aan je computer werken, ga dan weer zitten.

Beperk de tijd in één houding en wissel staan en zitten met grote regelmaat af. Dan is het overigens wel zo handig om een elektrisch in hoogte verstelbaar zit-sta bureau te hebben. Aan de andere kant, als je steeds je bureau met eigen spierkracht in hoogte moet verstellen, heb je weer even wat beweging.

Dé oplossing: korte beweegmomenten

Volgens Cornell University Ergonomics luidt de oplossing als volgt:
Ga zitten om aan je computer te werken. Na 20 minuten, ga je 8 minuten staand werken en daarna ga je 2 minuten bewegen. Wissel dit gedurende de hele werkdag af.

Bewegen is dé oplossing. Consequent ieder half uur even bewegen is de énige manier om gezond te werken.

Dus om de 20-30 minuten opstaan, bewegen, van houding veranderen. Dit is belangrijk om de bloedcirculatie te activeren.

Je mag gerust wat oefeningen doen maar dat is geen must. Gewoon al even wat rondlopen is al genoeg.

De grootste uitdaging voor jou is om hier een nieuwe goede gewoonte van te maken. De allersimpelste oplossing: zet een wekker!

Iedereen heeft een smartphone met een wekker; laat die iedere 20 minuten decent afgaan.

Veel succes en regelmatige beweging terwijl je werkt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *