Wat doet een werkplek ergonoom?

Een werkplek ergonoom is een specialist binnen het vakgebied ergonomie. Hij/zij heeft kennis over alle ergonomische aspecten van goed zitten tijdens beeldschermwerken, op een kantoor- of thuiswerkplek. Het gaat daarbij over het instellen van bureaustoelen, bureaus/werktafels en ergonomische middelen als muizen, toetsenborden, laptophouders, concepthouders, beeldschermarmen en ergonomische pauze software.

Wij bieden 2 soorten ergonomisch werkplek advies, zowel online als fysiek bij u op kantoor:

A. Preventief

Wissel zitten en staan regelmatig af, in de verhouding 2:1
  • We geven zitinstructies, individueel of in groepsverband
  • We houden ergonomisch spreekuur
  • We geven workshops:
    > hoe implementeer je sedentaire gedragsverandering?
    > hoe geef je zitinstructie?
    > hoe richt je een gezonde werkomgeving in?

B. Curatief

  • We doen werkplekonderzoek
  • We helpen met het goed instellen van de bureaustoel
  • We richten de werkplek ergonomisch goed in
  • We maken heldere rapportages (ergonomiepaspoort)
  • We geven advies over in te zetten ergonomische middelen (toetsenborden, muizen, laptohouders, beeldschermarmen) en ergonomisch meubilair (bureaustoelen, bureaus)
  • We volgen en begeleiden medewerkers met een medische indicatie totdat klachten verminderd of verdwenen zijn
  • We installeren en geven uitleg over ergonomische stoelen, bureaus en middelen
  • We monteren waar nodig het benodigde maatwerk
  • We onderhouden het contact met alle leveranciers van deze middelen en meubilair en zorgen dat levering vlot en probleemloos verloopt.