Back to the future, het Nieuwe Normaal

Naar het zich laat aanzien draait de samenleving de komende weken langzaamaan terug naar normaal.
Niet zo maar normaal, maar een fenomeen dat nu al bekend staat als het “Nieuwe Normaal”, oftewel de 1,5 meter economie. Hieronder onze tips en adviezen om de terugkeer naar een nieuwe toekomst makkelijker te maken.

Introduceer éénrichtingsverkeer
Om contact tussen mensen in gangen en op trappen te vermijden, is het uitzetten van een éénrichtingsweg een efficiënte maatregel. De ene traphal om te stijgen, de andere om te dalen bijvoorbeeld. Het principe van éénrichtingsverkeer stimuleert bovendien om meer te bewegen. Win-win!

Stimuleer trapgebruik
Afstand houden in de lift betekent meestal maximaal 1 persoon per lift. Door medewerkers richting de trap te leiden, zal deze meer gebruikt worden. Bij voorkeur met de éénrichtingsverkeer maatregel. Lukt dit niet, dan zijn afspraken nodig: stijgend verkeer heeft voorrang. Dalend verkeer wacht even op een tussenplatform om de collega te laten passeren.

Zorg voor verse lucht
Goede ventilatie is een vereiste op kantoor. Niet alle ventilatiesystemen hebben echter een aanvoer van buitenlucht. Extra ventileren door ramen te openen, is een makkelijke oplossing. Elke drie uur een kwartier het raam openzetten, is daarbij een goede vuistregel.

Vaste werkplekken
Gedeelde (flex)werkplekken vragen extra zorg aandacht qua reiniging en afscherming. Beter is het om medewerkers op één vaste plek te laten werken. Gedeelde werkplekken dienen voorzien te zijn van voldoende bescherming en reinigingsmateriaal. Aan het begin en einde van de werktijd dient men zelf de tafel en het scherm te reinigen. De externe muis en toetsenbord zijn persoonlijke middelen, deze nemen medewerkers zelf mee in de (laptop)tas.

Vergader op afstand
Een voordeel van de lockdown is dat we allemaal meer vertrouwd zijn geraakt met online vergaderen. Dat kan in principe ook op kantoor. De hoofdreden om naar kantoor te keren is sociaal contact, dus fysiek vergaderen zal zeker terugkomen. Zorg er dan voor dat het mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden. Door vergaderstoelen weg te halen en daarmee meer ruimte te creëren aan de vergadertafel kunnen vergaderingen in kleine kring goed plaatsvinden.

Voldoende ruimte per persoon
Uitgangspunt van social distancing is continu 1,5 meter afstand houden. Met als vuistregel één persoon per 7 m² zal de kantoorbezetting hoe dan ook verminderen. Duo werkplekken recht tegenover elkaar hebben in deze tijden niet de voorkeur. Doorzichtige tussenwanden zijn wel een goede keuze aangezien deze het zicht naar elkaar toelaten. Met werkplekken van 1.80 m naast elkaar kan de nodige afstand gecreëerd worden.

Werk in ploegen
Iedereen tegelijk terug naar kantoor, is geen goed idee. Met de richtlijn van 1 persoon per 7 m² zal er ook niet genoeg plaats zijn. Een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor kan de oplossing zijn. Daarbij is maximaal de helft effectief tegelijk aanwezig en wordt in ploegen gewerkt. Stem hierbij duidelijk af wie wanneer werkt op kantoor en vanuit huis.

Glijdende uren
Met een vaste start- en eindtijd komen veel mensen tegelijk samen. Glijdende uren spreiden de toestroom van medewerkers. Daarbij zijn er gedurende de dag minder mensen in een gebouw aanwezig, wat afstand houden makkelijker maakt. Het aanbieden van glijdende werktijden biedt tegelijk de mogelijkheid om werk en privé efficiënter op elkaar af te stemmen waardoor meer balans ontstaat.

Gezond thuis werken
De terugkeer naar kantoor zal gefaseerd verlopen. Het thuis werken zal nog een tijdje structureel zijn. Goed materiaal is daarbij belangrijk voor gezondheid en welzijn van medewerkers. Bij gebruik van een laptop hoort altijd een extern toetsenbord en muis. De aanschaf van een goede bureaustoel kan door werkgevers gestimuleerd worden door voordelige groepsaankoop.

Regelmatig contactoppervlakken reinigen
Vier keer per dag de deurklinken, lichtschakelaars en dergelijke reinigen en desinfecteren is de nieuwe standaard. Dagelijks het tafeloppervlak, scherm en telefoon afnemen hoort daar ook bij. Net als een extra reiniging van de vloer en de bureaustoel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *